Espoon työväenopiston opetuksen pedagogisten periaatteiden tavoitteena on, että tuntiopettajat ymmärtävät vapaan sivistystyön koulutuksen viitekehyksen, ja miten vapaa sivistystyö eroaa muista koulutusmuodoista. Pedagogisten periaatteiden tarkoitus on toimia tuntiopettajien käytännön opetustyön tukena ja ohjenuorana. Pedagogisten periaatteiden päivittämistyötä on tehty yhdessä tuntiopettajien kanssa.
Elinikäisen oppimisen periaatteet
Espoon työväenopistossa huomioimme kurssisuunnittelussa ja opetuksessa elinikäisen oppimisen periaatteet: ihmisen monipuolinen kehittyminen, omaehtoisuus, hyvinvointi, yhteisöllisyys, moniarvoisuus sekä vastuullisen ja kohtuullisen maailmasuhteen oppiminen. Elinikäisen oppimisen periaatteet tukevat yhteiskunnan eheyttä, tasa-arvoa ja aktiivista kansalaisuutta.
Opetustamme ohjaavat
- Laki vapaasta sivistystyöstä (finlex.fi)
- Kestävän kehityksen näkökulmat
- ekologinen kestävyys
- taloudellinen kestävyys
- sosiaalinen kestävyys
- kulttuurinen kestävyys
- Omnian onnistumissuunnitelma (omnia.fi)
Opetuksen valmistelu
- Suunnittelemme opetuksen niin, että se vastaa kurssikuvausta.
- Huomioimme kohderyhmän opetusta valmistellessamme. Valitsemme opetusmenetelmät kohderyhmän sekä erilaiset oppijat huomioiden.
- Asetamme opetukseen selkeitä tavoitteita ja autamme opiskelijaa saavuttamaan hänen itse asettamiaan tavoitteita. Sanoitamme opiskelijan vastuuta omasta oppimisesta.
Oppimisympäristö
- Tavoitteenamme on luoda turvallinen oppimisympäristö, jossa opiskelijat ovat yhdenvertaisessa asemassa. Tuemme avointa ja luottamuksellista vuorovaikutusta.
- Ymmärrämme, että oppimiseen vaikuttavat oppimisympäristö, ryhmä ja opetuksen monimuotoisuus, sekä opiskelijan aiempi osaaminen ja kokemukset.
- Varmistamme, että opetustilanteessa opiskelija tulee nähdyksi ja kuulluksi.
Vuorovaikutus oppimistilanteessa
- Kannustamme, tuemme ja ohjaamme opiskelijan osallisuutta ja vuorovaikutusta. Annamme tilaa myös vertaisoppimiselle.
- Annamme jatkuvaa palautetta kannustavasti.
Oman työn reflektointi
- Tarkastelemme ja arvioimme omaa opetustyötämme, jonka pohjalta uudistumme ja kehitämme omaa ammattitaitoamme.
- Tavoitteenamme on tyytyväinen ja hyvinvoiva opiskelija, joka osaa toimia muuttuvassa yhteiskunnassa.
Tue seniorin oppimista
Espoon työväenopiston kursseilla opetamme kaiken ikäisiä opiskelijoita. Senioriopiskelijoiden kohdalla on erityisen tärkeää pohtia, kuinka voimme tukea heidän oppimistaan ja hyvinvointiaan.
- Huomioimme opetuksessa oppijan yksilönä
- Hyödynnämme ryhmädynamiikkaa
- Sosiaalisen vuorovaikutuksen merkityksen
- Kiinnitämme huomiota liikuntasuoritusten fyysisiin toimintaedellytyksiin (asennot, liikeradat, voiman käyttö…)
- Kuuntelemme oppijaa ja huomioimme hänen opiskelumotiivinsa
- Huomioimme opetuksessa oppijan kognitiivisen prosessin hidastumisen
Senioriliikunta
Senioripedagogisella liikunnalla edistämme ikääntyvien hyvinvointia ja hidastamme ikääntymisestä aiheutuvaa kehon toimintojen heikkenemistä. Senioriopiskelijoiden liikunnassa huomioimme erityisesti opetuksen laadun. Liikunnan tulee palvella ikääntyneiden terveyttä ja hyvinvointia.
Senioriliikunnassa huomioimme ikääntyneiden tarpeet:
Ikääntyminen vaikuttaa fyysisten toimintojen lisäksi kognitiivisiin toimintoihin. Tämän vuoksi ikääntyneillä oppiminen ja ongelmien ratkaisu on hitaampaa kuin nuorisolla. Silti monimutkaisten tehtäviä ei tarvitse vältellä, vaan varmistamme opetuksen turvallisuuden. Turvallisuus tarkoittaa esimerkiksi tasapaino- ja koordinaatioharjoittelussa alustan huomioimista siten, että järjestelyissä huomioimme jumppamaton reunaan kompastumisen vaaran ja alustan liukkauden, kitkan ja tasaisuuden.
Ikääntyneen keho taantuu ja haurastuu vähitellen. Lihasten hapensaantikyky pienenee ja palautumisaika pitenee. Päivittäiset askareet eivät enää aistien, kehon hahmotuksen ja hallinnan heiketessä ja lihasmassan pienentyessä suju samalla tavoin kuin aiemmin. Myös kehon vastustuskyky heikkenee, nivelten liikelaajuudet pienenevät, reaktioaika pitenee, rasvan määrä kehossa lisääntyy, luumassa vähenee ja kudokset menettävät elastisiteettiä.
Huomioimme näitä kehossa tapahtuvia muutoksia senioriliikunnan suunnittelussa ja järjestelyissä.
Lue lisää elinikäisestä oppimisesta
- Elinikäinen oppiminen muuttuvassa maailmassa (esignals.fi)
- European Communities: A Memorandum on Lifelong Learning (2000), (uil.unesco.org)
- Mahdollisuus oppia auttaa pärjäämään elämässä (sitra.fi)
- Mitä on elinikäinen oppiminen ja miksi se on tärkeää? (peda.net)
- Vapaa sivistystyö (okm.fi)
Lue lisää senioripedagogiikasta
- Ikääntyminen ja liikunta (ukkinstituutti.fi)
- Ilo oppia ja opettaa – Vapaan sivistystyön puhurit ja myötätuulet (peda.net)
- Liikkumalla ikiliikkujaksi – opas senioriliikuntaa ohjaaville (theseus.fi)
- Kaatumistapaturmien ehkäisy (terveysverkko.fi)