Mitä on osaamisperusteisuus?
Osaamisperusteisuuden keskiössä on osaaminen, sen kartuttaminen ja osoittaminen. Kurssisuunnittelussa se tarkoittaa tapaa kuvata tavoitteiden kautta, mitä opiskelijan tulee tietää, ymmärtää ja pystyä tekemään oppimisprosessin päätteeksi. Osaamisperusteiset kurssit eli opintopistekurssit kuvataan niin, että kursseille on määritelty osaamistavoitteet, arviointikriteerit ja kurssin laajuus on kerrottu opintopisteinä.
Mikä on opintopistekurssi?
- Opintopistekurssilla tarkoitetaan kurssia, josta opiskelija saa tunnustetun opintosuorituksen Koski-tietokantaan suoritettuaan kurssin hyväksytysti (hyvä osaaminen)
- Opintopistekurssi on työelämälähtöisesti suunniteltu ja toteutettu pedagogisesti tukemaan opiskelijan osaamisen karttumista osaamistavoitteiden ja arviointikriteerien mukaisesti
- Opintopistekurssi voidaan järjestää lähi-, verkko- tai hybridiopetuksena
- Opintopistekursseilla varmistetaan, että opiskelija on tietoinen opintopistemahdollisuudesta, suostumuksen antamisesta ja sen perumisesta, kurssin osaamistavoitteista, arviointikriteereistä ja arviointimenetelmistä
- Opintopistekurssilla suoritettu osaaminen arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty, kun opiskelija on saavuttanut kurssin osaamistavoitteet hyvällä tasolla, hänen suorituksensa on hyväksytty
Miksi opettaisin osaamispistekurssia?
Osaamisen tunnustaminen kansalaisopistoissa on koulutuspoliittinen luottamuksen osoitus ammattialallemme. Opintopistekurssin opettajana olet mukana opiskelijan osaamisen näkyväksi tekemisessä ja opintopisteiden tuottamisessa.
Pääset kehittämään erityisesti arviointiosaamistasi erilaisten arviointimenetelmien kautta. Arvioinnin suunnitteluun ja toteutukseen saat tukea itseopiskelumateriaalista sekä omalta suunnittelijaopettajaltasi
Opintopistekurssien suunnittelu tehdään etukäteen, jolloin kurssin opettaminen ja osaamisen arviointi sujuvat järjestelmällisesti. Kurssisisältöjä voidaankin hyödyntää useamman kerran.
Lisäksi opintopistekursseista maksetaan pieni palkanlisä.
Ennen opintopistekurssin suunnittelua
Jos haluat suunnitella opintopistekurssin ja olla mukana kehittämässä koko työväenopiston osaamisperusteista opetusta laadukkaammaksi, pohdi näitä asioita ennen opintopistekurssin suunnittelua:
- Onko kurssillasi jonkinlainen yhteys työelämään ja työelämässä tarvittaviin taitoihin?
- Onko kurssisi suunnattu erityisesti jollekin kohderyhmälle, esimerkiksi nuoret (16-29 -vuotiaat) tai maahanmuuttaneet?
- Arvioi osaamisesi opintopistekurssin suunnitteluun ja pyydä tarvittaessa tukea suunnittelijaopettajaltasi: kurssitekstin kirjoittaminen, laajuuden määrittely, osaamistavoitteiden ja arviointikriteerien määrittely, arviointiosaaminen.
Opintopistekurssin laatukriteerit
Omniassa opetus ja ohjaus perustuu uskoon siitä, että jokaisella on kyky ja halu oppia. Osaaminen ja motivaatio kehittyvät vuorovaikutuksessa, osaamistavoitteiden ollessa selkeitä sekä ohjauksen ja palautteen ollessa oikea-aikaista ja arvostavaa. Opiskelijalla on oikeus saavuttaa hyvä osaaminen kurssilla. Opiskelijan osallisuuden kokemus ja hyvinvointi lisääntyvät tiedon laajetessa ja opiskelijan toimiessa yhteisön aktiivisena jäsenenä. Opetusta, ohjausta ja palautetta toteutettaessa opintopistekurssilla tulee varmistaa, että opiskelijan oikeus saada opetusta ja ohjausta toteutuu.
Opintopistekurssin laatukriteerit
Nämä kriteerit on laadittu opetus- ja ohjaushenkilöstön sekä heidän esimiestensä työn tueksi:
- Opintopistekursseilla käytetään monipuolisia arviointimenetelmiä: jatkuvan arvioinnin lisäksi esimerkiksi oppimispäiväkirja, oppimiskeskustelu, vertais- ja itsearviointitehtävät
- Opintopistekurssin suunnittelussa, tuotantovaiheessa ja toteutuksessa huomioidaan monenlaisten opiskelijoiden tarpeet
- Opintopistekurssilla oppimisympäristöjä hyödynnetään monipuolisesti, jotta oppijan oppiminen on aktiivista toimintaa.
- Opintopistekurssilla oppimateriaali on Omnian oppimateriaalien laatukriteerien mukaista:
- Oppimateriaali on pedagogisesti perusteltua.
- Oppimateriaali on tavoitteellista: materiaalin tulee sisältää kuvaus siitä, mitä materiaalilla tavoitellaan.
- Oppimateriaali on oppijaa aktivoivaa ja siitä on hyötyä tai iloa oikeassa elämässä.
- Oppimateriaali on kielitietoista: Kielen keskeinen merkitys oppimateriaaleissa on tunnistettu. Oppimateriaaleissa huomioidaan oppijan kielelliset valmiudet.
- Oppimateriaali on kulttuuritietoista: materiaali ei ole loukkaavaa ja tukee ja kannustaa eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja kaikenlaisten oppijoiden oppimista.
- Oppimateriaali on monikanavaista, jotta se tukee monenlaisia oppijoita.
- Oppimateriaali on saavutettavaa, jotta tasavertaisuus oppijoiden kesken toteutuu.
- …ajantasaista sekä ajankohtaista ja materiaalien linkitykset yms. toimivat.
- Oppimateriaalin kieli on selkeää ja pyrkii välttämään monitulkintaisuutta.
- Oppimateriaalien käyttöoikeudet on otettu huomioon.
- Oppimateriaali tukee vuorovaikutusta ja kannustaa siihen. Vuorovaikutusta voi olla oppijan ja opettajan, oppijan ja oppijan sekä verkossa oppijan ja oppimisalustan välillä.
- Oppimateriaalin laatua parannetaan opiskelijoiden ja kollegoiden palautteen perusteella. Materiaali elää ja kehittyy.
- Opintopistekurssilla mahdollistetaan oppijoiden välinen vuorovaikutus. Myös opettajan läsnäolo kurssilla näkyy, kuuluu ja tuntuu.
- Opintopistekurssilla opiskelija saa ohjausta ja palautetta oikea-aikaisesti.
- Opintopistekurssilla opiskelijalla on mahdollisuus opintojen edistymisen seurantaan.
- Opintopistekurssilla palautteen keruu opiskelijoilta on suunniteltua ja aikataulutettua.
- Saatuun palautteeseen reagoidaan ja sen pohjalta kurssia kehitetään ja päivitetään.
Kiinnostuitko?
Opintopistekurssin suunnittelun itseopiskelumateriaali löydät Moodlesta. Moodleen pääset kirjautumaan seuraavasti:
- Mene sivulle https://moodle.omnia.fi/
- Valitse kirjautumiseen sopiva tapa, riippuen siitä, onko sinulla omnia.fi -tunnuksia vai ei.
Näin löydät itseopiskelumateriaalin Moodlessa:
- Kirjaudu Moodleen omilla tunnuksillasi sivulla https://moodle.omnia.fi/
- Kirjoita kurssitunnus sivun oikeassa yläreunassa olevaan Etsi kursseja -hakuruutuun: Oiva-hanke.
- Tarkista, että näet oikean kurssin ja klikkaa kurssin nimeä.
Suunnittelusi tukena voit hyödyntää myös Oiva-hankkeessa ideoituja esimerkkikohderyhmien opintopistekursseja:
Ideasta toteutukseen
- Ota yhteys omaan suunnittelijaopettajaasi ja sovi kurssisi sisällöstä, työelämälähtöisestä teemasta, mahdollisesta kohderyhmästä ja ajankohdasta.
- Perehdy Moodlen itseopiskelumateriaaliin
- Määrittele kurssin osaamistavoitteet, laajuus, arviointikriteerit ja -menetelmät
- Laajuuden määrittelyssä voit hyödyntää mitoituslaskuria
- Täytä ja palauta Moodlesta löytyvä kurssisuunnittelulomake omalle suunnittelijaopettajallesi.
Tämä itseopiskelumateriaali on luotu Opetushallituksen Laatu- ja kehittämisavustuksella Oivalla osaamisesi, tunnusta taitosi (Oiva) –hankkeessa 2023.