Espoon työväenopiston markkinointi perustuu vuosittaiseen markkinointisuunnitelmaan. Markkinointi on tavoitteellista ja sitä seurataan kvartaaleittain.
Markkinointia tehdään eri kohderyhmille useissa kanavissa kuten uutiskirjeessä, sosiaalisessa mediassa, kauppakeskusten, Espoon kirjastojen ja asiointipisteiden infonäytöillä, metrossa, lehdissä, erilaisilla verkkosivuilla ja Googlessa.
Kurssit löytyvät ilmonet.fi-palvelusta, jonne asiakkaat ohjataan eri markkinointikanavien kautta. Kursseille voi ilmoittautua Ilmonetissa tai puhelimitse.
Miten voit itse vaikuttaa kurssiesi täyttymiseen?
- Huolehdi jo kurssin suunnitteluvaiheessa yhdessä yhteyshenkilösi kanssa, että Ilmonetin kurssikuvaukset ovat houkuttelevia. Otsikolla ja kuvalla on suuri merkitys. Lue alta ohjeet hyvän kurssikuvauksen tekemiseen.
- Muista kertoa tulevista kursseistasi jo kursseilla oleville opiskelijoillesi.
- Jaa tietoa kursseistasi sosiaalisessa mediassa. Käytä tekstin yhteydessä kuvia tai videoita. Voit myös jakaa Espoon työväenopiston sosiaalisen median tileiltä julkaisuja omille tileillesi. Kun julkaiset Espoon työväenopistoon liittyvää materiaalia, muista, että edustat samalla myös koko organisaatiota.
Ohjeita hyvän kurssikuvauksen tekemiseen
Kurssitekstiohjeet, yleistä
- Yhteiset käytänteet kurssiteksteissä varmistavat sen, että asiakas saa Ilmonetin kurssitekstistä tarvitsemansa tiedon ja kaikkien kurssiemme yleisilme on yhdenmukainen.
- Suunnitellessasi kurssia (selkeytä asia ensin itsellesi) mieti, mitä osaamista kurssilta saa (hyöty, lupaus) ja kenelle se on tarkoitettu.
- Kurssiteksti sisältää kolme asiaa: kurssin nimi, kurssin esittelyteksti ja kurssin kuvaus.
Kurssin nimi
- Kurssin nimen tulee olla lyhyt, napakka kuvaus kurssista. Nimessä käytetään pieniä kirjaimia (paitsi OPH ja YKI). Kurssin nimi kirjoitetaan vain yhdellä kielellä, esimerkiksi suomeksi tai englanniksi.
- Nimen (30–75 merkkiä) tulee olla niin mielenkiintoinen ja innostava, että asiakas haluaa tutustua tarkemmin kursseihin.
- Sisällytä kurssin sisällön kannalta olennainen avainsana tai -sanoja kurssin nimeen. Ne helpottavat asiakasta hahmottamaan, mistä kurssin sisällössä on kyse ja auttavat kurssihaun tarkentamisessa.
Kurssin esittelyteksti (Teaser)
Kurssin esittelyteksti on kurssin tärkein mainosteksti. Esittelyteksti näkyy Ilmonetin etusivulla. Kuvaa tekstissä houkuttelevasti, kiinnostavasti ja lyhyesti kurssin, luennon tai tapahtuman sisältö.
Kurssin kuvaus
- Kurssikuvauksen pituus on maksimissaan 2500 merkkiä. Kurssiteksti kirjoitetaan “sinä” tai ”me” -muotoon. Kurssitekstissä ei saa käyttää passiivimuotoa. Kirjoita teksti kahteen kappaleeseen tai kolmeen, mikäli kyseessä on verkkokurssi. Lyhyt kappale on 2–6 lausetta. Pyri pitämään teksti tiiviinä. Pitkät tekstit jäävät helposti lukematta.
- Kerro kurssikuvauksessa, mitä opiskelija oppii ja mitä osaamista kurssista saa.
- Lisäksi kerro, minkälaista opetusta kurssilla saa ja minkä tasoisesta kurssista on kysymys.
- Kirjoita yksinkertaisia ja helposti ymmärrettäviä lauseita.
- Älä käytä vaikeaa terminologiaa.
- Tekstikappaleiden tulee olla silmäiltäviä ja hahmotettavissa.
Saavutettava ja selkeä teksti
- Vältä pitkiä sanoja ja lyhenteitä.
- Vältä monimutkaisten, vierasperäisten ja vaikeiden sanojen käyttöä.
- Vältä usean eri kielen käyttämistä tekstissä.
- Jos kurssin kuvaus on kirjoitettu muulla kielellä kuin sivuston kieli, tulee tämä ilmoittaa kuvauksen alussa. Esim. ”Kurssin kuvaus ruotsiksi”.
- Ole konkreettinen, käytä esimerkkejä.
- Harkitse tarkkaan, käytätkö kielikuvia, sanontoja ja monimutkaisia ilmaisuja.
- Älä kirjoita tekstiä isoilla kirjaimilla.
- Vältä alleviivausta ja kursiivia. Jos haluat korostaa jotakin osaa tekstistä, käytä lihavointia.
- Käytä kappalejakoa jakamalla teksti lyhyiksi, selkeiksi kokonaisuuksiksi.
- Kirjoita yhteen kappaleeseen korkeintaan viisi riviä tekstiä.
- Ilmaise vain yksi asia lauseessa tai virkkeessä. Hyvä virkkeen pituus on maksimissaan 25 sanaa.
- Tekstiä on helpompi silmäillä ja kiinnostavat tai tärkeät tiedot löytyvät nopeammin.
Vinkkejä asiantuntijasivun luomiseen
Miksi kannattaa luoda oma brändi opettajana?
- Tuot julkisesti esille oman osaamisesi, taiteellisuutesi ja ammattiylpeytesi.
- Mahdolliset asiakkaat pääsevät tutustumaan osaamiseesi, tyyliisi ja taustaasi.
- Sinulle voi syntyä ”fanien ryhmä”: julkaisuista jää hyvä mieli, joten seuraajamääräsi kasvaa.
- Omat kurssisi täyttyvät paremmin!
Kanavavaihtoehdot
- Flickr: visuaalisesti miellyttävä ja inspiroiva sisältö: kuvat ja kuvagalleriat.
- Instagram: visuaalisesti miellyttävä ja inspiroiva sisältö: kuvat, kuvasarjat, videot, stories.
- Pinterest: visuaalisesti miellyttävä ja inspiroiva sisältö.
- Facebook: monipuoliset sisällöt: teksti, kuvat, kuvasarjat, videot. Kanavassa syntyy helposti keskustelua.
- Blogger, WordPress ja muut blogialustat: pidempiä kirjoituksia (teksti, kuvat, videot).
- YouTube: viihdyttävät tai arvoa luovat sisällöt. Videotuotanto vaatii enemmän resursseja.
- TikTok: lyhyet viihdyttävät ja vuorovaikutukselliset videot (”nuorempi” kohderyhmä).
- LinkedIn: oma työprofiili. Aina kannattaa nostaa omaa osaamista: esim. blogiartikkelit.
Jos haluat, voit jakaa yksityis- ja työelämän eri kanaviin. Tutustu myös Espoon työväenopiston sosiaalisen median kanaviin.
Minkälaista sisältöä kannattaa tuottaa?
- Sisältö riippuu aina kanavasta.
- Sisältöehdotuksia:
- Kuvia omista teoksista.
- Video tai kuvasarja, jossa näkyy jonkun prosessin vaiheet esim. keramiikkakulhon tekeminen savesta.
- Pieniä vinkkejä esim. miten kannattaa säilyttää ompelutarvikkeet.
- Lyhyitä opetussessioita esim. Tiesitkö, että espanjan kielessä adjektiivit taipuvat substantiivin suvun ja luvun mukaan?
- Aina kun mahdollista, kannattaa lisätä linkki, joka johtaa Ilmonetin tarkkaan kurssihakuun.
Tee suunnitelma ja aloita
- Määrittele oma kohderyhmäsi.
- Valitse teemallesi sopivat kanavat (ks. kanavavaihtoehdot yltä).
- Luo strategia, aseta omat tavoitteet ja valitse oikeat mittarit.
- Laadi sisältösuunnitelma:
- Mieti aikataulu: kuinka usein päivität kanavia, mihin aikaan ja mitä julkaiset. Julkaise säännöllisesti: vähintään 1–3 kertaa viikossa.
- Julkaise monipuolisesti eli esimerkiksi kuvia, videoita ja stories-pätkiä.
- Tuota sisältöä, osallistu ja osallista.
- Muista, että kun julkaiset Espoon työväenopistoon liittyvää materiaalia edustat samalla myös koko organisaatiota.
Valmiita esite- ja julistepohjia
Voit käyttää alla olevia esite- ja julistepohjia kurssisi markkinointiin. Omniassa pyrimme pienentämään hiilijalanjälkeämme välttämällä turhaa tulostusta, joten mieti tulostustarpeitasi.